Svatební harmonogram – Zvolte ideální načasování!

Naplánovat kompletně celý svatební den od samotných příprav, přes příjezd hostů, krájení dortu, až po večerní párty vyžaduje pečlivou přípravu. Musíte dobře promyslet, jak si svatební den představujete a jaké věci třeba nemůžete ovlivnit. Připravit ideální svatební harmonogram znamená pro každou nevěstu něco jiného, ale je dobré vědět, jaké informace k jeho vytvoření budete potřebovat a jaké věci zvážit.

Co je svatební harmonogram?

Harmonogram na každé akci představuje časovou osu toho, jak se má odehrávat nějaký konkrétní program v daném časovém období. U svatby tak nejčastěji půjde právě o jeden svatební den a hlavními body svatebního programu budou samozřejmě události, které jsou se svatbou spojené. Harmonogram může být přísný a striktně daný, nebo také jen orientační. To záleží nejvíce na formálnosti celé akce a svatba se rozhodně řadí mezi ty uvolněnější. Podle našeho názoru je důležitější harmonogram spojený s přípravou svatby a především s přípravou nevěsty.


Co (ne)ovlivníte?

Každý z vás má určitě vysněné místo na svatbu a také preferovaný termín, ve kterém chcete svůj manželský sňatek uzavřít. Pokud jste se rozhodli pro letní měsíce, tak určitě nebudete s takovým přáním jediní a proto je dobré jednat s dostatečným předstihem.

Při plánování svatby je tedy nutné jako první bod vyřešit místo a termín svatby. Jakmile budete mít vyřešeny tyhle dva otazníky, přichází na řadu třetí. Ten, který možná neovlivníte.

Abyste se mohli oddat, potřebujete oddávajícího. Proto je nutné kontaktovat místní radnici a domluvit se s nimi, jestli v daný termín mohou obřad uskutečnit a především v kolik hodin.

Jsou místa, kde se s Vámi domluví na čemkoli, ale jsou také místa, kde vám řeknou, že oddávají jen dopoledne a nehnete s nimi.

Náš tip: HNED poté, co vyberete místo svatby zavolejte na radnici a zeptejte se, jakým způsobem oddávají. Někde dělají obřady například jen dopoledne.

A to je právě to, co neovlivníte a je potřeba s tím počítat.

Čas obřadu a všechno ostatní

Dokud nebudete znát přesný čas samotného obřadu, tak svatební harmonogram nemáte šanci připravit. Záleží jenom na vás, jaký čas preferujete, a záleží to na spoustě proměnných. Odkud hosté pojedou, v jakém ročním období svatba bude, kdy se chcete fotit a podobně.

Obecně platí, že dříve se obřady konaly hned dopoledne, ale poslední dobou stále více přichází do módy odpolední až večerní obřady. Má to svoje dobré důvody a to především z pohledu novomanželů. Pokud uspořádáte odpolední obřad, většina hostů se naobědvá sama a vy tak budete mít menší náklady spojené s rautem. Ano, noční zábava se může sice protáhnout, ale pravděpodobně to nebude o tolik, jako kdybyste měli obřad před obědem.

noční obřad v Ostravě
Stále populárnější jsou také noční obřady za přítomnosti Světýlek. Třeba jako tento v Ostravě!

Náš tip: Až budete připravovat harmonogram na svatbu, podívejte se, kdy zachází slunce v termínu vaší svatby. Můžete tak naplánovat podvečerní focení, ale také jednotlivé aktivity

Odpověď na otázku, jestli mít obřad dopoledne nebo odpoledne, ale stále častěji vyhrává druhá možnost

Harmonogram plánování svatby

Na následujících řádcích vám chceme pomoct s tím, jak připravit svatbu, aby vám na sebe vše pěkně navazovalo a vyhnuli se co nejvíce možným zádrhelům.

Svatba trvá jeden den, ale její přípravy zaberou často i více než rok. Samozřejmě ne intenzivní práce, ale v případě svateb platí, že „kdo dřív přijde, ten dřív mele“. A hlavně to lepší.

Kde se bude svatba konat?

Jako první si ujasněte, kde se bude vaše svatba konat. V posledních letech jsou populární nejrůznější stodoly na svatbu, případně statky, ale bohužel nejsou nafukovací a zájemců je hodně. Pokud máte své vysnění svatební místo, ověřte si v první řadě termíny, které jsou k dispozici.

svatební místo

Bez oddávajícího se nevezmete

Pokud jste měli štěstí a už máte na výběr 2-3 termíny od vašeho svatebního místa, vydejte se na úřad abyste si zamluvili termín obřadu a domluvili se na čase. Jakmile budete mít potvrzeny tyto dvě věci, můžete začít svatbu plánovat!

Zamluvte dodavatele, kteří se nerozkrájí

Bez svatebních dodavatelů není svatba. A to hlavně bez těch, co nedokáží obsloužit více svateb ve stejném termínu. Ještě předtím, než začnete připravovat svatební program, zamluvte fotografa, kameramana, kapelu, DJe, hlídání pro děti svatebčanů a prostě každého kdo se může věnovat buď vám, nebo někomu jinému.

Ujasněte si, co chcete

Než se pustíte naplno do každého detailu vaší svatby, ujasněte si, co přesně chcete. A hlavně, jak to chcete vy a ne, jak to vidí ostatní. Vzpomeňte si na svatby, které jste navštívili a rozeberte, co se vám líbilo a co naopak nelíbilo. Podle toho budete moct sestavit takový svatební harmonogram, který vám bude vyhovovat.


Kolik času zaberou přípravy nevěsty

Jak se svatební den dělí a jaké je to z pohledu novomanželů? Asi největším mezníkem ve svatebním dni je samotný obřad. Před ním je většinou nervozita, pobíhání všech kolem a také napětí z toho, jak bude vypadat nevěsta. Po obřadě začíná bujařejší část oslav a zábava se rozbíhá na plné otáčky.

Náš tip: Pokud nejste ranní ptáčata, určitě neplánujte svatební den tak, abyste museli vstávat v 5.

Co je ale praktičtější pro novomanžele a hlavně tedy nevěstu? Pokud budete mít obřad už v 10 hodin, připravte se na to, že ve svatební den už nestihnete doladit žádné detaily. Pokud budete chtít, aby se o vás ve svatební den postarala vizážistka a kadeřnice, budete si muset pravděpodobně také přivstat. Naopak odpolední obřad vám dodá ten luxus, že budete mít více prostoru k tomu, abyste nemusela nikam spěchat a užila si tak poslední okamžiky příprav na obřad.

Kolik času ale zaberou přípravy nevěsty a jak tomu přizpůsobit harmonogram svatby, aby ta nejdůležitější osoba na svatbě měla klid.

svatební přípravy

Plán přípravy nevěsty

Drtivá většina nevěst má jednu svatbu za život a tak je to pro ně vždy poprvé. Kdo tedy nemá zkušenost se svatbami z jiného úhlu pohledu, může podcenit čas, který je nutný pro samotnou přípravu při svatebním dni. Svatební harmonogram pro přípravu nevěsty je zcela zásadní, protože jeho zdržení posouvá následně samotný obřad a hlavně vytváří zbytečný stres.

Hlavní je pohoda

Na svatbě by mělo probíhat všechno co nejvíc v klidu, i když bez nervů to samozřejmě nebude. Samotné přípravy na obřad zaberou nevěstě většinou 2-3 hodiny času a je dobré si harmonogram příprav naplánovat tak, aby se nemuselo opravdu nikam spěchat a aby si to nevěsta užila se svými nejbližšími.

družičky mají pomoct plnit svatební harmonogram

Svatební líčení

Líčení na svatbu je rozhodně komplexnější a náročnější,  než to, na které je nevěsta zvyklá z běžného dne. Není tak výjimkou, že tato položka zabere v celkovém čase svatebních příprav hodinu i více.

Účes

Druhou položkou, která ukrojí z příprav nejvíce času je svatební účes nevěsty. I zde platí, že úprava vlasů může zabrat klidně hodinu, proto s tím rozhodně dopředu počítejte.

Prodloužené ruce nevěsty

Zatím asi nikdo nezažil svatbu, kde by se na poslední chvíli nemusela změnit nějaká malá drobnost. Z toho důvodu má nevěsta své prodloužené ruce, tedy družičky, které mají danou situaci vyřešit. Je dobré také zvážit, čím nevěstu zatěžovat a co můžete rozhodnout samy. Pokud jde o drobnosti, nebojte se převzít iniciativu.


Hlavní body harmonogramu svatby

Jaké body by tedy neměly chybět ve svatebním harmonogramu, které jsou klíčové, které je možné vynechat či časově upravit a jak řídit program celého dne?

Níže jsme pro vás připravily body na svatební harmonogram, které by podle nás neměly chybět

Čas příjezdu hostů

Pokud na svatbě budete mít víc lidí, než 30 můžete si být prakticky jisti, že ne všichni dorazí na minutu stejně a s přibývajícím počtem se zvyšuje pravděpodobnost toho, že někteří dorazí i se zpožděním. První časový údaj, který předejte hostům, je tedy ten, v kolik hodin se mají dostavit. Ideálně to napište na pozvánku a dobré je čas ještě 3 dny před svatbou připomenout mailem, nebo SMS.

Čas svatebního obřadu

Drtivá většina svateb začíná obřadem, takže často bývá prvním bodem v harmonogramu svatby. Je potřeba také odhadnout, kolik času samotný obřad zabere. Civilní obřady jde zvládnout za 20 minut, ty církevní poté zaberou až hodinu.

Po obřadu často následují gratulace od všech hostů. Každý vám chce poblahopřát a tento proces může zabrat při větším počtu hostů hodně přes půl hodiny.

Náš tip: Pokud chcete více času na zábavu, vynechte gratulace od hostů. Mohou vám poblahopřát individuálně během celého dne a vy tak ušetříte mraky času, kdy jen stojíte na místě.

Začátek rautu, nebo servírovaný oběd

Bod programu svatby, který zajímá asi nejvíce hostů, ale málokteří to přiznají. Otevření rautu, případně zahájení společného oběda je vždy momentem, kdy se atmosféra uklidní, lidé si spolu sednou a začnou se bavit.

Náš tip: Pokud budete mít občerstvení formou rautu či bufetu, můžete použít jednotlivé časy servírování pokrmů jako body ve svatebním programu. Nikdo si nenechá ujít například naservírování dezertů.

krájení dortu

Krájení dortu, hod kyticí, první tanec novomanželů

Tyto body ve svatebním harmonogramu nechybí snad na žádné svatbě a nejspíš nebudou chybět ani na té vaší. Mají společného to, že se o ně musí postarat novomanželé a hosté se při nich pouze baví. Proto nečekejte, že je budou vždy sledovat všichni a je dobré to po hostech nevyžadovat. Samozřejmě, oznamte, že se váš svatební program posunul a bude následovat tato událost, ale nesvolávejte hosty přehnaně dlouho. Kdo se baví jinak, ať se baví!

Kdo musí svatební harmonogram řídit?

Svatební harmonogram by měl mít také někoho, kdo bude dohlížet na jeho plnění. Je na zvážení každého z novomanželů, jak moc se chtějí řídit psaným řádem, ale nějaký základní smysl by mít měl. Pokud budete mít připravené nějaké svatební hry, rozbíjení talířů nebo jiné svatební tradice, nebo například tombolu či novomanželský kvíz, je dobré, aby všichni věděli, kdy se bude odehrávat.

Ve svatební den by to ale neměl být nikdo z novomanželů, kdo bude hlídat čas, aby vše běželo jak má. Tuto roli by měl převzít buď někdo ze svědků, nebo například svatební DJ.

Jak může vypadat harmonogram svatby?

Abyste si nemuseli lámat hlavu s tím, jak má harmonogram na svatbu vypadat, připravili jsme pro vás dvě šablony, které můžete využít pro vaše potřeby. První z nich je rozhodně tradičnejší s dopoledním obřadem, druhá je spíše pro ty, kteří chtějí mít co nejvíc uvolněnou svatbu a nechat hosty, ať se prostě baví.

Dopolední harmonogram svatby se servírovaným obědem

  • 10:00 – Příjezd svatebčanů na místo obřadu
  • 11:00 – Svatební obřad, výměna prstenů, slzy babiček a rodičů
  • 11:20 – Gratulace novomanželům, společné focení
  • 12:30 – Rozbíjení talíře, přenášení nevěsty přes práh, nasazení chomoutu
  • 12:45 – Servírování společného oběda
  • 14:00 – Proslovy svědků, rodičů,
  • 15:00 – Otevření rautu
  • 16:00 – Krájení dortu
  • 17:00 – Hod svatební kyticí
  • 18:00 – Samostatné focení novomanželů
  • 19:00 – První tanec novomanželů
  • 20:00 – Svatební hry – novomanželský kvíz, svatební kočár
  • A dál už je to na Vás J

Odpolední neformální program svatby

  • 13:00 – Příjezd svatebních hostů
  • 14:00 – Svatební obřad
  • 14:30 – Zahájení rautu
  • 15:00 – Čas na zahradní hry
  • 16:00 – Rozkrojení dortu a hod kyticí
  • 18:00 – Novomanželský kvíz
  • 19:00 – První tanec novomanželů
  • 20:00 – Volná zábava

Na co a kam umístit svatební harmonogram?

Když budete sestavovat svatební program, je potřeba, aby byl hostům dostupný co nejsnáze, aby si zkrátka každý snadno mohl najít, kdy se co bude dít. Možností, jak to udělat je celá řada a určitě budete chtít, aby vše ladilo s celkovou výzdobou svatby. Kam tedy harmonogram svatby umístit a jak?

svatební program

Na paletu!

Palety jsou dnes na svatbách velmi častou dekorací a použít paletu jako nosič programu svatby je skvělý nápad. Jednotlivá prkna palety můžete využít jako řádky, takže budete mít text pěkně čitelný a přehledný.

Tisk na plexisklo

Velmi populární svatební dekorací jsou v poslední době také plexiskla. Z nich je možné nechat vyrobit nejrůznější uvítací cedule, informační pokyny a taky na ně umístit právě svatební harmonogram.

Na tabuli

Tabule na svatbách také nejsou ničím neobvyklým a program svatby se na nich vyjímá vcelku dobře. Pozor ale na déšť, může vám schéma svatebního dne dost rozmazat.

Doufáme, že se nám podařilo vystihnout vše, co potřebujete k přípravě svatebního harmonogramu! Pokud ne, klidně nám napište!